Dětská rádia na Pigy.cz

5 relaxačních technik pro malé i velké děti

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Relaxace je důležitou součástí života a klíčem ke klidu rodiče i dítěte. Naučte svého potomka jednoduché relaxační základy, aby dokázal lépe zvládat stresové situace.

Sdílej článek

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Relaxace snižuje hladinu stresu a agresivity, zlepšuje paměť a vztahy doma i ve škole, přináší vnitřní mír. To se hodí zvláště ve vypjatých okamžicích, kdy dítě nemůže spát, např. před důležitou písemkou ve škole.

Představte dětem metody meditace, co nejdříve to půjde. Přinášíme několik tipů, jak začít:

1/ Kroky do nebe

Tato metoda se nejlépe praktikuje večer před spaním.

  • Požádejte dítě, aby si lehlo na zem a zůstalo v klidu. Ať si představí, že leží v otevřeném prostoru a dívá se na oblohu s plovoucími mraky.
  • Nechte ho si představit mraky v různých tvarech, mohou to být např. jeho oblíbené věci.
  • Poté ho požádejte, aby si představilo žebřík (vyrobený z mraků), který začíná přesně tam, kde dítě leží, a tyčí se k obloze. Ať po něm pomalu vystoupá nahoru a s každým krokem se cítí uvolněnější.
  • Dítě si dokonce může představit i jednotlivá mezipatra z mraků, odpočinkové zóny nebo schovávačky.

2/ Řízené dýchání

Jedná se o jednoduchou metodu, kterou může dítě praktikovat, kdekoliv si zamane.

  • Ať si dítě pohodlně sedne, jednu ruku si položí na hrudník a druhou na žaludek.
  • Zavře oči, uvolní všechny svaly a několik minut zhluboka dýchá.
  • Soustředí se pouze na ruku položenou na žaludku, jak se s každým nádechem a výdechem zvedá a klesá.
  • S každých dechem postupně všechen stres odchází pryč.

3/ Cvičení před důležitou zkouškou (testem)

Co může být jednodušší než krátké cvičení před stresující zkouškou?

  • Řekněte dítěti, aby se posadilo a zrelaxovalo přímo v učebně před testem.
  • Povzbuďte ho k pomalým dlouhým nádechům s pozorností zaměřenou plně na dýchání.
  • Uvolní se svaly na krku, zádech, ramenech a čelisti.
  • Ať si během dýchání představí sám sebe jako sebevědomého studenta, který test či zkoušku splní s naprostým klidem.

4/ Bubliny šťastných myšlenek

Je to jeden ze zábavnějších způsobů meditace.

  • Nejdříve vysvětlete dítěti spojitost mezi hlubokým dýcháním a relaxací. Každý hluboký nádech je informace pro tělo, že je čas si odpočinout.
  • Vezměte si bublifuk a s každým výdechem nechte potomka vyfouknout bublinu. Do každé bubliny ať vloží jednu svou pozitivní myšlenku.

5/ Svalová relaxace

Tohle cvičení si můžete procvičit společně, dítě i rodič.

  • Pohodlně se posaďte nebo si lehněte, můžete zavřít oči.
  • Začněte zatínat a povolovat svaly. Nejprve začněte obličejovými svaly, pak procvičte zbytek těla.
  • Všimněte si, jak se tělo i mysl cítí skvěle. Klidně i o několik let mladší.

 

Tyto metody tvoří jednoduchý základ, na který si dítě postupně zvykne a dokáže si jeho pomocí v náročných situacích ulevit. Proces relaxace se zautomatizuje a dítě ve výsledku díky tomu může dosáhnout i lepšího hodnocení ve školní lavici.

 

_tip_

 

Napište nám

Máte zajímavý recept? Tip na akci? Náměty, které by Pigymámu zajímaly? Napište nám je! A můžete se stát redaktorkou Pigymámy!

Sdílej článek

Povězte nám svůj názor