Ovládat více světových jazyků je v dnešní době jedním ze základních předpokladů k profesním úspěchům a pro řadu oborů také nepostradatelnou dovedností. Pokud ne pracovně, minimálně z hlediska cestování a neomezených možností pro studium a život v zahraničí jsou jazyky klíčové. Naučit dítě druhý jazyk je proto pro mnoho rodičů jednou z priorit a výuku nechtějí za žádnou cenu podcenit. Kdy a jak s ní ale začít, aby bylo dosaženo co nejlepších výsledků?
Sdílej článek
Jako dítě jsem ve škole záviděla spolužákům z bilingvních rodin, kteří měli od dětství dva mateřské jazyky. Přišlo mi tehdy nespravedlivé, že to mají zadarmo bez jakéhokoli úsilí. Stačilo jim naučit se jeden cizí jazyk a rázem mluvili třemi různými řečmi! Vdát se za cizince se mi bohužel nepodařilo, proto jsem začala pátrat po způsobech, jak své dítě naučit druhý jazyk již během prvních let života tak, aby ho přijalo se stejnou lehkostí a samozřejmostí, jako kdyby vyrůstalo ve dvojjazyčné rodině. Už v těhotenství jsem proto pátrala po různých možnostech výuky, které by bylo možné praktikovat v podstatě od narození.
Vzhledem k tomu, že během prvních zhruba šesti let života dochází k růstu mozku, je pro děti v tomto období učení nejpřirozenější a nejsnadnější. Dodržet se ale musí několik zásad a výuka musí být pojata formou hry.
Možnosti výuky
První možností pro mě bylo mluvit na miminko od narození dvěma jazyky doma. To si ale může dovolit jen rodič s bezchybnou výslovností a gramatikou, což není náš případ. Další skvělou variantou je mít blízkou osobu, která je rodilým mluvčím a je ochotná trávit s vámi a vaším potomkem pravidelně čas, případně si rodilého mluvčího na pár hodin týdně najmout a vídat se s ním za účelem společného hraní a povídání. Pro mě osobně bylo nejsnazším způsobem zapsat se do batolecího kurzu angličtiny, které jsou již poměrně rozšířené a do kurzů přijímají děti v podstatě od narození. Lekce probíhají v malých skupinkách maximálně 8 dětí, které jsou rozděleny podle věku.
Když jsem tedy potom se svým šestiměsíčním synem začala navštěvovat anglický kurz pro miminka, některé rodinné příslušníky a známé to dost pobavilo. Vždyť ještě nemluví, co se tam může vyučovat? Věřte ale nebo ne, opravdu to funguje. A je to logické. Mateřský jazyk se dítě učí ještě před narozením, poslouchá ho po celé prenatální období a nasává ho jako houba. V tom pokračuje i po narození, kdy se během prvních let nejvíce učí pomocí nápodoby. Na lekcích určených pro batolata proto probíhá výuka naprosto bez používání českého jazyka a to formou hry, říkanek a písniček. Zásadní je, aby výuka malé studenty opravdu bavila a nebyl kladen žádný tlak na výsledky.
Největší obavou rodičů je, aby se dítěti oba jazyky následně nepletly. Je proto vhodné, aby cizím jazykem mluvila pouze jedna osoba, nebo aby byl užíván ve striktně odděleném čase, například na hodině angličtiny či poté doma během uceleného časového úseku vyhrazeného pro opakování. Absolvování jedné hodiny týdně totiž samozřejmě nestačí k tomu, aby vaše dítě plynně mluvilo. Je třeba každodenní kontakt. Zásadní také je, aby měl vyučující bezchybný projev a správný přízvuk, protože v opačném případě může dítě nasát chyby, kterých se pak bude jen těžce zbavovat. Zároveň je potřeba výuku nepřerušovat a opravdu v ní vytrvat minimálně do nástupu do školy, kde v případě angličtiny začíná povinná docházka.
Další pomocníci
Skvělé je, že pro tyto účely existuje řada aplikací a her, které zábavnou formou pomáhají s výukou jazyků i nejmenších dětí. A pokud se vám nepovede trénovat a opakovat na denní bázi, nesmutněte. Dítě si i tak odnese do budoucích studií cenný základ a náskok před vrstevníky, na kterém se bude o to snáze později stavět. Nezapomeňte, že děti nasávají vše, co vidí a slyší, pokud se jim v tomto směru budete věnovat, určitě se vám to vrátí.
Řada odborníků ale varuje, že výuka u takto malých dětí může být i na škodu. Pokud se vaše dítě nevyvíjí zcela normálně, raději s druhým jazykem vyčkejte, až bude starší, minimálně do tří let, kdy je již mateřština pevně ukotvená.