Dětská rádia na Pigy.cz

Blahodárné zahřívací potraviny

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vyrážíte na procházku do přírody nebo rovnou na hory? Venku může sice mrznout, ale vy mrznout nemusíte. Přibalte si s sebou svačinku, která vás i vaše děti prohřeje a vašemu tělu tak prospěje.

Sdílej článek

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Cenné rady našich předků

Tisíciletí stará moudra Číňanů se dodnes zachovala, takže můžeme čerpat z tradiční čínské medicíny (zkr. TČM), která radí jak se uzdravit, ale také jak své tělo používat, aby fungovalo správně. Základem je vyvážená a správně zvolená strava. Podle TČM bychom měli v průběhu chladných měsíců konzumovat co nejvíc tepelně upravených pokrmů. Nebojte se začít už ráno, kdy je vhodné vyměnit chladivé mléčné produkty za teplé kaše. Pokud si ale nedokážete představit ráno bez mléka s kukuřičnými lupínky nebo bez jogurtu s müsli, alespoň si snídani dochuťte skořicí, která má sama o sobě také zahřívací účinky. Do snídaňové misky můžete nakrájet i sušené ovoce, které také umí zahřát.

I když naše prababičky neměly google, kde by dohledávaly moudra Číňanů, i tak věděly, jak se v zimě správně zahřát. Řídily se zdravým selským rozumem, proto přes zimu dělaly vývary a husté polévky, popíjely horké nápoje, a vzhledem k tomu, že neměly supermarkety, živily se sezónními potravinami. A dobře dělaly. Ať už nechodíme jen kolem už zmíněné horké kaše, pojďme si říct, které potraviny by v našem zimním jídelníčku neměly chybět a které bychom naopak měli přes chladné měsíce omezit.

Potraviny, které zahřejí

Je jich tolik, že si vybere skutečně každý. Pokud nepatříte mezi vegetariány, pak se můžete prohřát díky masu. Pro zimní období jsou nejvhodnější kuřecí nebo skopové maso. Abyste se zahřáli celým pokrmem, zkuste jako přílohu připravit rýži, pohanku nebo jáhly. Pokud máte rádi ryby, v zimě volte mezi lososem a úhořem.

Na dochucování pokrmů jsou v tomto období ideální skořice, zázvor nebo hřebíček. Abyste měli v zimě i přísun vitamínů, nejlepší službu vám udělají ovoce a zelenina, které budou tepelně upravené.

Pokud máte hodně rádi mléčné výrobky, zkuste kravské mléko nahradit kozím nebo ovčím. Ze zeleniny vás pak nejvíc prohřeje česnek, cibule, pórek nebo chřest. Do jídla se nebojte přidat i ostřejší koření. Takové chilli papričky vás zahřejí a navíc vám i zrychlí metabolismus, takže vám i pomůžou, aby se vám v těle zbytečně neukládaly tuky. Ke svačinkám můžete volit mezi širokou nabídkou ořechů, sušeného ovoce, kaší (třeba ovesná je skvělá) a celozrnným pečivem s vejcem. To vše je vhodné právě pro zimní měsíce.

Čemu se v zimě vyhnout

A co tedy není vhodné? Třeba syrová zelenina. Když si budete dávat v zimě saláty, vaše tělo se bude chtít zahřát a začne si střádat tuky. To se pak může projevit i tak, že na kalhotách nedopnete knoflík, a to přesto, že se vzdáte cukroví a chlebíčků.

Zkuste také vyřadit nebo alespoň omezit mléčné výrobky, tropické ovoce, pečivo z bílé mouky a brambory.

Na zdraví!

Co byste měli v zimě popíjet? Pro zahřátí skvěle poslouží zázvorový a černý čaj, káva, červené víno a kakao. Minerálky, ovocné a zeleninové šťávy, bylinkové a zelené čaje, ale také bílé víno si schovejte spíš na teplé měsíce.

Pokud byste se řídili našimi radami a i přesto by vám byla zima, pak už jen poradíme přihodit další vrstvu oblečení a přidat dostatek pohybu! 🙂

_tip_

Napište nám

Máte zajímavý recept? Tip na akci? Náměty, které by Pigymámu zajímaly? Napište nám je! A můžete se stát redaktorkou Pigymámy!

Sdílej článek

Povězte nám svůj názor