Dětská rádia na Pigy.cz

Kdy začít s rozvojem hudebních předpokladů u dítěte? Klidně už od 4 měsíců!

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Máte pocit, že je vaše dítě orientované na hudbu? Nebo se naopak obáváte, že nemá hudební předpoklady? Podle odborníka Zdeňka Simka, generálního poskytovatele franšízového systému Hudebních škol YAMAHA pro ČR a SR, má každé zdravé dítě předpoklady k hudebnímu rozvoji. Jde jen o to, je správně rozvinout. Více se dočtete v dnešním rozhovoru.

Sdílej článek

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Jak můžeme u dítěte rozpoznat, že má hudební nadání?

Každé zdravé dítě má předpoklady k hudebnímu rozvoji. Počet dětí trpících takzvanou absolutní amúzií, která většinou bývá spojována s problémy psychického vývoje, je asi 2–4 promile, čili stejně jako barvoslepých. Mnohem větší počet dětí je hudebně nerozvinutých, protože neměly možnost aktivně prožívat hudbu. Proto bych vám odpověděl otázkou: „K čemu potřebujete rozpoznat, zda má dítě hudební nadání?“ Bylo by velkou chybou věnovat se pouze „hudebně nadaným“ dětem, protože hudba patří k životu každého dítěte a stanovit stupeň nebo hodnotu hudebního nadání je minimálně v předškolním věku velmi složité a objektivně takřka nemožné.

Pokud tedy přihlédneme k faktu, že můžeme hudebně rozvíjet každé dítě, jak můžeme přistupovat v tomto ohledu například k batoleti?

V nejranějším věku je nejdůležitější rozvoj rytmického cítění, který podporuje zejména babyhandling. Jedná se o systém cvičení, které podporuje rozvoj vestibulárního systému (tj. koordinace, rozvoj rovnováhy, rozvoj chůze…). Pokud chce rodič investovat do budoucnosti svého dítěte, doporučuji obrátit se na odborníky. Například Yamaha hudební program „Robátka“ má zpracovaný koncept rozvoje hudebních předpokladů pro děti již od 4 měsíců.

Existují nějaké hračky, které jsou vhodné?

V raném dětském věku si dítě vystačí s „hrou na tělo“ a není nezbytně nutné rozptylovat jeho koncentraci hračkami. I starší děti by měly např. rytmické nástroje dostat až po zvládnutí rytmu hrou na tělo, jako odměnu a pozitivní motivaci.

Je podle vás hudební nadání a vztah k hudbě u dítěte dán spíše genetickou výbavou, nebo je možné se jej naučit? 

Moderní psychologie rozlišuje dvě základní složky nadání: předpokladovou (tu tvoří fyzické a psychické předpoklady a schopnosti) a aktivační (kam patří zájmy, potřeba úspěšného výkonu atd.) Psychické předpoklady a schopnosti získáváme po předcích a jejich úroveň nemůžeme ovlivnit. Co však ovlivnit můžeme, to je aktivační složka. I sebenadanější jedinec totiž nedosáhne hudebních úspěchů, pokud se hudbě nebude aktivně věnovat. Proto se někdy i průměrně nadaní jedinci svojí aktivní hudební činností, vůlí a pílí mohou vypracovat v mimořádné umělce.

V jakém věku je dobré začít u dítěte s výukou na hudební nástroj?

Na hudební nástroj by mělo dítě začít hrát v okamžiku, kdy pro to má motorické předpoklady. To je obvykle různé, ale obecně se dá říct, že dítě ve věku 4 let může začít s elementární výukou hry na hudební nástroj.

Je možné, že je dítě nadané v oblasti hry na hudební nástroj, a přitom třeba neumí zpívat a naopak?

Je zcela běžné, že děti ve věku 4–6 let ještě nejsou schopné u zpěvu přesně intonovat (tj. zpívají falešně), ale není to dáno tím, že by neměly hudební sluch, ale tím, že v tomto věku ještě motoricky neovládnou správně hlasivky. Proto je velmi nebezpečné „odsoudit“ dítě ve věku 4 let s tím, že nemá hudební sluch. U starších dětí, u kterých již je pro zpěv a hru na hudební nástroj psychomotorika na potřebné úrovni, obvykle postupuje rozvoj těchto činností paralelně. Lze to umocnit i správně vedenými učebními postupy a používáním vhodných metod.

Setkali jste se ve vaší hudební škole s nějakým mimořádně nadaným dítětem? Jak se u něj nadání projevovalo?

Hudební škola Yamaha není zaměřena na vyhledávání nadaných jedinců a jejich rozvoj. Nabízíme hudební rozvoj pro všechny zájemce. Přesto se mezi našimi žáky najdou takoví, kteří po absolvování programů naší školy pokračovali ve studiu kompozice a dirigování na univerzitě ve Vídni. Není to ovšem našim prioritním cílem. Vycházíme z předpokladu, že každý je hudebně vzdělavatelný. Naše motto zní: „Není nehudebních lidí, jsou jen nerozvinuté talenty!“

 

 

Napište nám

Máte zajímavý recept? Tip na akci? Náměty, které by Pigymámu zajímaly? Napište nám je! A můžete se stát redaktorkou Pigymámy!

Sdílej článek

Povězte nám svůj názor