Dětská rádia na Pigy.cz

Když nás honí mlsná aneb Mlsání bez výčitek

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Občas na každého přijdou různé chutě na sladké, slané, tučné nebo prostě něco „dobrého nezdravého“, to je normální a není třeba se příliš bránit. Horší je, když takové chutě přicházejí často a dopřávání si dobrot má negativní vliv na zdraví a kondičku. Na co si dát pozor a kdy zbystřit?

Sdílej článek

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Jsou situace, kdy jednoduše potřebujete něco sladkého, protože cukr tělo vyžaduje a neobejde se bez něj. Jednou za čas si řekne a příčin může být řada. Od zvýšeného energetického výdaje během dne přes menstruační cyklus po nedostatečný spánek nebo špatně sestavený jídelníček. Důvodem může být ale i jednoduše závislost na sladkém, což v dnešní době není nic překvapivého. Svou příčinu mají i ostatní puzení, ať už chuť na slané a mastné jídlo nebo kávu. Sůl i tuk do jídelníčku patří. Stačí si hlídat množství a okolnosti, kdy je potřebujeme a přijímáme a případně mít vůli na to, změnit stravovací návyky.

Když musím mít něco sladkého

Jestliže víte, že vás „honí mlsná“ proto, že jste unavená po náročném výkonu či nevyspalá anebo se to děje pravidelně před příchodem menstruace, případně z jiné jasné příčiny, není třeba se obávat a bránit, stačí si dát něco sladkého a situaci se snažit napravit (pokud neodezní sama). Pakliže máte chutě často a víte, že nejsou na místě, je to chvíle, kdy je třeba jednat. Honí vás chuť na čokoládu? Patrně vám chybí hořčík, zkuste ho doplnit, anebo si prostě čokoládu dopřejte. Kupte si takovou, která obsahuje alespoň 85 % kakaa, a dejte si s čistým svědomím dva čtverečky denně. Chuť na další sladkosti zkuste zahnat čerstvým nebo sušeným ovocem a ořechy.

Mám chuť na slané, tučné a kyselé

Pokud je i tato chuť nepřiměřeně častá a není k ní jednoznačný důvod, možná vám chybí vápník a chlorid. To by pak místo sáčku brambůrek mohla pomoci kapusta, brokolice, luštěniny, ryby, sýr i hořčice. V případě potřeby něčeho kyselého pomohou ořechy, ovoce a luštěniny. Potřebujete-li rychle uspokojit chuť a tyto alternativy nejsou v daném okamžiku to pravé, zkuste domácí chipsy z červené řepy, celeru, brambor nebo cukety. Splnit úkol by mohly také bramboráky pečené v troubě s kysaným zelím. Důležité je, že znáte množství použitého tuku a soli. Ideální denní porce soli pro dospělého člověka je do 5 gramů.

Potřebuji kávu nebo čaj

Ani tady není žádný problém, když si obojí dopřáváte v přiměřeném množství. Při větších dávkách se může ozvat žaludek a trávení, poznáte to na pozornosti a únavě. Jistě je mnoho dalších příznaků, které vám napoví, protože své tělo znáte nejlépe vy. Při zvýšené chuti na kávu nebo čaj vám možná schází fosfor, síra, sůl nebo železo. Tyto látky získáte z masa, vajec, mléčných výrobků, zeleniny, ovoce, ořechů, luštěnin a obilovin. Důležité je pít kvalitní a správně připravenou kávu (ideálně bez mléka) i čaj. Nekombinovat kávu se sladkým dezertem.

Výsledek je jasný

Všeho s mírou a všeho moc škodí, říká se. A je fajn se tím řídit i dnes, kdy na každou složku našeho jídelníčku máme studie a mnoho argumentů pro i proti. Také v jídle se odrážejí trendy a potřeby obchodníků. Patrné ale je, že když do jídelníčku zařadíme všechny výše uvedené látky a složky, odpadne řada nežádoucích chutí, tělo bude mít vše, co potřebuje a nebude si tak často říkat o koláče a chipsy, odrazí se to na zdraví i psychice, možná budete lépe spát, budete mít chuť sportovat, vaše trávení to ocení a okolí bude zajímat příčina vaší dobré nálady. Když upravíte jídelníček, zákusek jednou za čas nebude vyvolávat stres ze zakázaného, ale prostě jen přinášet potěšení.

 

_tip_

Napište nám

Máte zajímavý recept? Tip na akci? Náměty, které by Pigymámu zajímaly? Napište nám je! A můžete se stát redaktorkou Pigymámy!

Sdílej článek

Povězte nám svůj názor