Dětská rádia na Pigy.cz

Novoroční předsevzetí – chci zhubnout!

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Po vánočních svátcích nedopnete své oblíbené kalhoty či sukni? Od porodu uběhlo už pár let a vám se stále nedaří zhubnout? Zaručené diety, výživové doplňky nezabraly, tak jak slibovaly? K úbytku na váze musíte totiž v prvé řadě přeprogramovat svůj mozek, což je asi nejtěžší, avšak nejúčinnější metoda.

Sdílej článek

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Začátek hubnutí je o motivaci

Než se pustíte do hubnutí, je dobré si sepsat na papír pět důvodů, proč vlastně chcete zhubnout. Také pomáhá mít vedle sebe člověka, který vám dá psychickou podporu, třeba kamarádka. Je důležité si zaznamenávat první úspěchy, važte a měřte se však vždy až po týdnu, protože každodenním sledováním se akorát tak vystresujete, což hubnutí určitě neprospěje.

Jo-jo efekt diet

Asi už jste slyšeli o tukožroutské, banánové, vajíčkové, mléčné, bodové, ketonové, ananasové, ovocné; o dietě podle krevních skupin, dělené stravě nebo sirtfood dietě, pomocí které zhubla prý i zpěvačka Adele celých 45 kilogramů.  Jedno mají všechny diety společné: slibují vám, že právě s touto dietou zaručeně zhubnete. Jaká je ale realita? Ti, kteří diety vyzkoušeli, většinou zhubli, ale po čase zpravidla následoval jo-jo efekt a mnoho lidí skončí ve finále s několika kily navíc.

Je možné zhubnout, aby byl výsledek stálý? Tajemstvím je pravidelný režim a kvalitní strava.

Změna návyků ve stravování

Na začátku každé diety je důležité se zamyslet nad svými stravovacími návyky. Někdy stačí ubrat sladkostí, nedojídat jídlo po dětech a zařadit do jídelníčku více zeleniny. Mnoho lidí si dietu spojuje s hladověním. Při zdravém hubnutí byste ale neměli hladovět, protože je to extrém, který vede právě k opačnému efektu — vaše tělo si začne ukládat tukové zásoby na horší časy. Důležité je dbát na dostatečný přísun neslazených tekutin (alespoň 1,5 – 2 l za den (slabý černý čaj, zelený čaj, slabé minerálky, čistá pramenitá voda).

Pestrá strava

Žádný dietní jídelníček by neměl být jednotvárný. Pestrost ve stravě zajistí tělu různorodou skladbu vitamínů a minerálních látek. Vhodné je zařadit dvakrát týdně rybu (ideální je losos) a občas tak nahradit kuřecí a krůtí maso. Ryby obsahují velice prospěšné tuky (omega-3 mastné kyseliny), u nich se nemusíte bát, že by ohrozily vaši linii. V potravě by neměly chybět zdroje bílkovin (např. šunka, vejce, sýr cottage, Eidam 30%), společně se zeleninou.

Vhodné je zařadit několikrát týdně brambory. Další alternativou je divoká rýže, pohanka, proso i v podobě kaší ke snídani. Podle snášenlivosti občas zařaďte do jídelníčku luštěniny. Pozor na konzumaci energeticky vydatných banánů a přeslazených müsli směsí. Lepší je použít domácí směs oříšků, semínek a ovesných vloček, doplnit lze trochou medu a přidat bílý jogurt.

Nezapomeňte ráno posnídat. Snídaně by vám měla dodat energii a vitalitu. Doporučuje se zařadit do stravy také lehké dopolední a odpolední svačinky, které vám pomůžou překlenout úbytky energie během dne. Naopak špatně sestavená dieta může mít za následek zdravotní i psychické problémy.

Jídelníček na míru

U vás nemusí fungovat to, co funguje u jiného. I to je důvod, proč se někomu nemusí dařit hubnout podle diet, kteří mu doporučili známí nebo které našli na internetu. Každý máme rozdílné metabolismy spalování tuků, jiné biorytmy. Záleží na pohlaví, věku, genetické výbavě, pohybových aktivitách, hormonech. Lidské tělo je z tohoto hlediska úplná chemická laboratoř. Naši laboratoř ovlivňuje nejen dodaný materiál (jídlo) ale i souhra celého těla.

Pokud máte možnost, poraďte se o dietě se specialistou na výživu. Ideální je vyhledat výživového poradce, který vám sestaví jídelníček na míru s ohledem na vaše genetické indispozice a zdravotní stav. Odborník zohlední vaše genetické predispozice, nemoci, povolání, věk, zjistí váš metabolický typ, poradí správný způsob stravování a také získáte vzorový jídelníček a seznam doporučených potravin a potravin, kterých byste se měli vyvarovat. Správným jídelníčkem se zbavíte nejen nadbytečných kil, škodlivin v těle, ale také únavy a stresu.

Stanovení časového plánu 

Všechno vyžaduje svůj čas. Bude se vám lépe dařit, když si dietní program časově dopředu naplánujete. Budete pak klidnější a vyrovnanější. Základem každého úspěchu, a to neplatí jen u hubnutí, je pravidelnost a vytrvalost. Dieta se lépe dodržuje, pokud máte s časovým předstihem sestavený svůj jídelníček.

Je velkou výhodou, pokud si ve svém plánu vyhradíte i místo na pravidelné cvičení a pohyb, a to tak, že si přesně stanovíte hodinu, kdy budete daný den cvičit. Přesně stanovený čas na pohyb vám pomůže dostat cvičení pod kůži. Typ cvičení přizpůsobte svojí kondici: někomu stačí večerní procházka, zdatnější si může dovolit třeba i piloxing.

Cvičení vám posílí svaly i psychiku

Pokud hubnete a necvičíte, ubývá vám svalová hmota a hubnete v těch partiích, kde hubnout nechcete. Se cvičením se budete při hubnutí cítit lépe i po psychické stránce.

Začít s cvičením u těch, kteří celý život nesportovali, vyžaduje hodně silnou vůli. Po čase i ti zarputilí nesportovci pocítí radost z pohybu díky endorfinům – hormonům štěstí, které se při cvičení vyplavují do krve.

Doporučuji začít pozvolna a pomalu a neočekávat okamžité výsledky. Kila, která jste přibírali několik let, nepůjdou dolů během měsíce. Čím větší bude pravidelnost, tím větší budou výsledky.

Odstranění tuku z problematických partií

Dostat tuk z břicha, zadku a stehen je obtížné a trvá nejdéle. Navíc víme, že ukládání tuku na bocích je pro ženy dosti typické. I když je to stav naprosto fyziologický (přirozený), pro nás, nositelky, může být traumatizující. Jak moc bude postava objemná v problémových partiích lze do velké míry ovlivnit stravou a především pohybem.

Na zeštíhlení boků a hýždí jsou výborné výpady, dřepy, ale také stačí jednoduše jen přestat používat výtah a začít chodit po schodech. Pokud ale patříte k těm, co neradi cvičí, stačí pro začátek obyčejná procházka a později třeba jóga.

Dieta jako životní styl

Při svém zdravém hubnutí zažijete plno pokušení, ať už sladkých nebo voňavých. Může se stát, že během hubnutí ztratíte motivaci. Opustí vás přítel, dovolená u moře se ruší… Pak nezbývá než se vrátit k vašim motivačním důvodům, které jste si na začátku hubnutí zapsali. Je důležité si uvědomit, že hubnete kvůli sobě a odměnou za vaše úsilí vám bude zdravý a plnohodnotný život. Vy se přece chcete radovat ze života, vyjít bez zadýchání do schodů a znovu dopnout své oblíbené šaty… Když se ztotožníte se s tím, že dieta není utrpení, ale váš nový životní styl, máte vyhráno.

Napište nám

Máte zajímavý recept? Tip na akci? Náměty, které by Pigymámu zajímaly? Napište nám je! A můžete se stát redaktorkou Pigymámy!

Sdílej článek

Povězte nám svůj názor