Dětská rádia na Pigy.cz

Vliv nočního světla na kvalitu dětského spánku

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Uspávání malých dětí je specifická disciplína, a když to nejde podle našich představ, tak zkoušíme a hledáme, co by tomu našemu zlatíčku pomohlo, aby usnulo snáz a všichni byli večer spokojeni. Nebo aspoň aby rodič dennodenně neodcházel z dětského pokoje zničený jako z bojiště. Jednou z pomůcek, které při uspávání používáme, je malé noční světlo. Sami jsme ho jako děti měli, tak proč bychom ho nedopřáli i našim ratolestem, když se díky něm budou v pokojíčku cítit lépe. Je to ale dobrý nápad? Nenapácháme tím spíše víc škody než užitku?

Sdílej článek

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dospělým se pro dobrou kvalitu spánku doporučuje spát v chladné, vyvětrané a zcela temné místnosti, proč by to u dětí mělo být jinak? Dlouhodobé spaní při světle má negativní vliv na výskyt depresí, zvýšené riziko rakoviny a snížení hormonálních funkcí.

Ve tmě se mozek lépe zklidní a nastartuje na spánek, lépe produkuje hormon melatonin, který spánek přirozeně podporuje.

Na toto téma vzniká stále řada studií. Jedna z nich říká, že nevidomí lidé trpí téměř o polovinu menším rizikem vzniku rakoviny prsu a prostaty.

Světlo v dětském pokoji

Noční světlo může snížit kvalitu spánku a zkrátit jeho délku. Některé studie dokazují, že špatná kvalita spánku má vliv na (nejen) dětskou obezitu. Hůře se také do paměti ukládají nové informace. Nedostatek nebo špatná kvalita spánku zvyšují únavu během dne. To může vést k úrazům a nehodám. Snížená kvalita spánku negativně ovlivňuje srdeční činnost, imunitu i náladu.

Co s tím

Změna v ložnici rodičů asi nebude obtížná. U dětí zvyklých na světlo to však bude horší, budou protestovat, budou se bát a těžko si zvyknou na nové podmínky. Světlo by nemělo svítit ani z ulice. Možná jim pomůže zvuková náhrada, která by měla zafungovat dočasně, protože i ta je návyková. Pomoci může i drobné červené světlo z vedlejšího pokoje nebo chodby, aby si ani cestou na záchod nemuseli svítit. Takové světlo nabízí třeba solné lampy.

Několik tipů

  • Solné lampy jsou hezké i na pohled, dětem se mohou líbit. Změnu můžete provést postupně. Zapněte lampu i zvukový doprovod (např. déšť), po několika dnech nechte pouze zvuk a po dalším období odstraňte i ten.
  • Malé děti na světlo vůbec nezvykejte. V případě strachu z příšer nechte svítit červenou lampičku ve vedlejším pokoji a pootevřete dveře.
  • Alespoň dvě hodiny před usnutím vypněte televizi a počítač.
  • Pomoci může čaj na uklidnění nebo teplé mléko s kousíčkem másla (zdravé tuky podporují hormonální funkce). Zkuste masáž chodidel vonným balzámem.
  • Samozřejmostí je pohádka a další osvědčené rituály.
  • A nezapomínejte na kvalitní matraci.

 

Zeptejte se dětí, co by chtěly mít ve svém pokoji jinak, aby se tam cítily lépe. Mluvte s nimi o tom, proč jim světlo při spaní škodí. Zapojte děti do celého procesu změny. Jsou to chytré a rozumné bytosti, které chtějí být součástí dění a často překvapí skvělým nápadem na řešení.

 

_tip_

Napište nám

Máte zajímavý recept? Tip na akci? Náměty, které by Pigymámu zajímaly? Napište nám je! A můžete se stát redaktorkou Pigymámy!

Sdílej článek

Povězte nám svůj názor