Dětská rádia na Pigy.cz

5 tipů, jak si na sebe udělat čas a nemít výčitky

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Věčná otázka, kterou řeší řada žen: Je možné věnovat se každý den naplno práci, rodině, domácnosti a dostatečnému odpočinku? Je šance dostat do naplněného programu své zájmy, koníčky, kamarádky? Je. Chce to plán a disciplínu.

Sdílej článek

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Nejdůležitější je vědět, co chcete a jak si vyšetřit čas pro sebe. Tady je několik tipů, jak odolat potřebám okolí a obhájit si své.

Jasně si definujte, co potřebujete, chcete, jaký je váš cíl

Všechno se stihnout nedá. Anebo dá, pokud máte jasno v tom, co to přesně znamená. Pokud si potřebujete ujasnit priority, lámete si hlavu nad tím, co je důležité a co ne, a nemůžete z toho spát, zastavte se. Vezměte si papír a tužku a napište si seznam nebo zkuste tzv. myšlenkovou mapu. Pomůže vám to ujasnit si, co je pro vás důležité a co děláte pouze proto, „že byste měla“ (to si sepište také, ať máte černé na bílém, čemu se chcete vyhnout). Takové úkoly vám nejenže berou čas pro vaše zájmy, ale nečiní vás šťastnou, což se odráží v různých rovinách vašeho života.

Stejně tak si ujasněte, čemu se chcete ve svém volném čase věnovat, aby se nestalo, že čas bude, ale vy nebudete vědět, čím začít.

Tip:

Při sestavování seznamu by vám mohly pomoci sloupečky „musím“, „chci mít“, „dělá mi radost“ a „chce po mně okolí“. Např. Musím vařit denně teplé večeře? Chci dvakrát týdně stihnout společnou aktivitu se svým dítětem? Dělá mi radost cvičit alespoň jedenkrát týdně? Měla bych žehlit vše včetně ponožek, jak mi tvrdí moje máma? Při podobných otázkách budete znát odpověď na každou z nich dříve, než ji dořeknete.

Naučte se říkat ne

Jak se cítíte ve chvíli, kdy slíbíte něco, co je vám nepříjemné nebo se vám to z jakéhokoliv důvodu nehodí? Už v okamžiku, kdy jste k tomu svolila, jste věděla, že to byla chyba. Zkuste si v podobné chvíli vybavit svůj (výše popsaný a již sestavený) seznam a držet se svých priorit. Na jednoduché situaci si vyzkoušejte říct ne a upřednostnit sebe před ostatními. Bude vám dobře? Samozřejmě je třeba každý požadavek vyhodnotit individuálně a odmítnout takové, které nikomu neuškodí, ani vám. Požadavek na odvoz přítele na pohotovost kvůli kávě na balkoně (i kdyby to byla pro vás důležitá chvilka) pravděpodobně neodmítnete.

Tip:

Každé učení vyžaduje trénink a soustředění. Naučit se říkat ne není jednoduché. Trénujte na drobnostech. Svou odpověď si nejdříve rozmyslete, dejte si čas (někdy stačí pár vteřin, někdy na to potřebujete několik dní).

Zbavte se pocitu provinění

Tento bod souvisí s předchozím. To, že někdo bude zklamaný nebo možná i naštvaný kvůli vašemu odmítnutí, není důvod, abyste na požadavek pokaždé kývla. Prosadit si svou potřebu ještě není sobectví. A pokud trošku ano, není-li to na úkor něčího zdraví, bezpečí apod., můžete si trošku sobectví dovolit. V opačném případě budete litovat, budete naštvaná, rozhodně nebudete mít radost. Pokud ale uděláte něco pro sebe, obzvlášť máte-li to delší dobu naplánované, prospěje to vám i okolí.

Tip:

Pamatujte na své potřeby, myslete na to, jaký dopad bude mít nechtěná změna vašich plánů. Výmluva může v dané chvíli pomoci, pokud si ale prosadíte svůj důvod a nebudete lhát, bude vám odměnou dobrý pocit.

Nesrovnávejte se s okolím

Každý má jiné priority a potřeby i předpoklady pro různou činnost a míru vytížení. To, že někdo zvládá být v jednom kole celý den a vypadá, že mu to nečiní žádný problém, může být pouze zdání. Také není důležité, co zvládají kolegyně, kamarádky nebo tchyně, důležité je, co chcete stíhat vy.

Tip:

Nenechte se převálcovat společenskými trendy, které říkají, že musíte mít povinnostmi zaplněnou každou minutu vašeho dne. Plyne z toho pouze hromada stresu a frustrace. Plánujte si svůj rozvrh podle vlastních potřeb, nikoliv podle potřeb okolí.

Zpomalte, nic vám neuteče

Tento tip opět souvisí s předchozím. Jednoduše se zastavte, zpomalte. Zamyslete se nad tím, za čím se vlastně honíte a co z toho máte. Ať už jsou vaše cíle jakékoliv, stojí vaše úsilí při jejich naplňování za to? Žijte život, který je teď a všude kolem vás, věnujte se opravdu důležitým věcem. Jsou to děti, vaše zdraví, rodina, nebo kariéra? Neničte si zdraví, do denního rozvrhu každý den začleňte chvíle pro sebe a užívejte si je.

Tip:

Rozmyslete si, co právě teď potřebujete do svého rozvrhu akutně doplnit nebo z něj naopak ubrat, abyste se cítila dobře a v rovnováze. Začněte s tímto úkolem.

 

Napište nám

Máte zajímavý recept? Tip na akci? Náměty, které by Pigymámu zajímaly? Napište nám je! A můžete se stát redaktorkou Pigymámy!

Sdílej článek

Povězte nám svůj názor