Asi každý rodič mi dosvědčí, že s dětmi ubíhá čas tak nějak rychleji. Co vše musí maminka dvou a více dětí stihnout během čtyřiadvaceti hodin? Jak skloubit domácnost, péči o děti, volnočasové aktivity, partnera, odpočinek a práci? O tom, jak si rozvrhnout čas, aby byla celá rodina spokojená a každý den se využil naplno se dozvíte v tomto článku.
Sdílej článek
Chce to time management
Co je to vlastně time management? Jak určitě správně tušíte, jde o sadu nástrojů, postupů a doporučení, které nám pomáhají efektivněji hospodařit s časem. Zpočátku byly tyto metody využívány jen pro obchodní nebo pracovní činnosti, postupně se ale spolu s neustále se zrychlujícím stylem života rozšířily i do osobních aktivit.
1/ Seznam úkolů
Chce to zkrátka plán. Zkuste si na začátku každého týdne sepsat jednoduchý týdenní plán – tzv. to-do list, do kterého začleníte vše, co chcete za daný týden stihnout. Důležité je nic nevynechat a zapsat jak povinnosti, tak i zábavu a čas na odpočinek.
2/ Sestavení cílů
K seznamu si připište, co je tento týden vaším hlavním cílem. Zamyslete se, jestli jde o jarní úklid, nebo uspořádání narozeninové oslavy. Zkrátka co je pro vás a vaši rodinu událostí týdne, nemusí to být nic vyloženě speciálního, ale musí to být něco, co má naprostou prioritu před ostatními úkoly.
3/ Nastavení priorit
Když už máte na seznamu své číslo jedna, zkuste postupně seřadit jednotlivé položky za sebe podle důležitosti. Ujasníte si tak, čemu je opravdu potřeba věnovat pozornost, a co naopak můžete přesunout na další týden.
4/ Kdo mi krade čas?
Každý máme něco, co nám krade nejvíce času. Může se jednat o sledování seriálů, sjíždění instagramu, nebo třeba hraní her. Důležité je, nastavit si pro svého zloděje času určité mantinely a vyhrazený čas na tuto guilty pleasure zkrátka nepřekračovat (vím, je to těžké).
5/ Nezapomeňme na delegování
Velmi důležité je také to, umět úkoly v rámci rodiny efektivně rozdělit. S malými dětmi samozřejmě o bůh ví jak velkém zapojování nemůžeme uvažovat, u větších dětí a teenagerů je ale důležité přenést část povinností také na ně a naučit je podílet se na chodu domácnosti. Nezapomínejme také na partnery, kteří také často potřebují stručné a jasné instrukce, pokud je budou dostávat na týdenní bázi, bude to perfektní!
Pár praktických rad a triků
- Vařte na více dnů dopředu, ušetříte si tak čas strávený u plotny
- Zkuste týdenní nákup namísto každodenního docházení do obchodu
- Úklid po částech – zkrátka každý den něco, úklid vám tak zabere jen několik minut denně
- Prací dny – stanovte si pevné dny na praní a vyhnete se neustále plným vypraným košům prádla rozmístěným po domě a čekajícím na vyžehlení, či složení
- Čas na sociální sítě si vyhraďte například dvakrát denně a po zbytek dne se jim vyhýbejte
- Každý den začněte a zakončete něčím příjemným