Druhý díl příběhu o tom, jak snadno se dá naletět internetovým podvodníkům.
Sdílej článek
Píp.
„Dobrý den, máte ještě kolo k dispozici? Synka by moc potěšilo!“
Konečně! Člověk!
Obratem reaguji na zprávu a pouštím se do konverzace. Paní Aneta Pešková, má poměrně solidní mimopražský profil, pochází z Třince, na profilovce jí sedí na klíně synek. (CHYBA č.4: Zběžná lustrace je zavádějící! Když jsem později rozklikla profilovku na počítači, zjistila jsem, že jí na klíně nesedí dítě, ale psychoplyšák, jenže v miniaturním okénku nevypadal. Měla jsem si ji proklepnut pořádně! Navazuje CHYBA č.5: Moc důvěry. Málo prověření.)
Z konverzace po krátké výměně, kdy píšu, že ještě čekám na vyjádření kamarádky (bez nátlaku), vyplývá, že bohužel nečekaně musí odjet do Polska a jestli můžeme s prodejem počkat. Jasně, není problém, nespěcháme. A nebo ji ještě napadlo využít Balíkovnu, se kterou má kontrakt, prý se postarají i o zabalení. Až se nám připíše platba na účet, předám kolo kurýrovi, pokud by nevadilo. Jasně, není problém. Jakmile budu mít platbu na účtu, kolo dám, komu určí. Domluvíme se. Posílám adresu a číslo účtu. Až posud nemám žádné pochyby. Dokonce jsem si přečetla – také zběžně – i varování Facebooku, jak nenaletět podvodníkům, jsem tedy v obraze, žádnou chybu neudělám.
Za chvíli zčistajasna něco zaúpí. Je to má intuice a volá POMOC při pohledu na QR kód, který mi bleskově přijde. Strnu, zaváhám, utrousím humorně, že jde snad taky o podvodníka, ale z proudu nevystoupím a píšu si s Anetou dál. Na něčem jsme se dohodly a já jsem slušně vychovaná žena a člověk, který drží své hodnoty a slovo. (CHYBA č.6: Příliš slušná.) Píp. Píše známá, že by si kolo vzala hned zítra, jestli je ještě volné. (UAAAAAA!) Odpovídám jako úplný hlupák, že se ozvala bohužel až druhá a že už máme rozjednaný obchod. (CHYBA č. milión: Moc všeho. Naivní. Poctivá. Důvěřivá. Blbá.)
Od paní Anety totiž přišel QR kód s logem Balíkovny.
Proč? A co s tím? Odepisuju.
Píše, že vše je velmi jednoduché, že už zaplatila a kód slouží pro Balíkovnu ke stvrzení objednávky a objednání kurýra. Stačí ho načíst normálně jako každé QRko.
Aha, tak fajn. Ptám se muže, zdali už má na účtu peníze. Koukne. Vidí, že ne. Odepisuju paní, že potvrdíme, až nám dojdou peníze a zatím na shledanou.
Až doposud fungoval zdravý selský rozum. Teď ale nastává moment, ke kterému se v myšlenkách neustále vracím a nerozumím mu. Co se s námi probůh stalo? Pocit tlaku? Netrpělivosti? Že už to chci mít za sebou? Divný dojem nedostatku, že neznám moderní technologie? Stud, že nechci načítat QR kód? Že jsem stará na tyhle techniky? A pak rozhodnutí. Co se mi tak asi může stát? Těžko by tohle mohla být podvodnice… Vykosťuju kuře, vyklízím myčku. A! Doprala pračka.
QRko funguje, skutečně nás odkázalo na stránky Balíkovny tak, jak ji podvědomě známe, dole se dokonce objeví online technická podpora. Svět je v pořádku. Zaženu ustrašenou intuici a pokračuju v objednávce kurýra. Naskočí okénko o tom, že paní Aneta už zaplatila, i kurýry, je zde vyplněná její adresa. Stačí stvrdit modrým tlačítkem Chci svoje peníze! To je divné, říkám si, ty by přece měly už být na účtě, ale asi se to do Balíkovny vyplňuje v celkové hodnotě, aby věděli, jak drahou věc povezou… Něco tu nehraje. OOOPS! Vylitý nočník do kostek. Můj telefon na kliknutí nereaguje, píšu Anetě, že teď na to nemám čas, vyřešíme kurýra později. Mile mě na dálku naviguje, trpělivě, ať kdyžtak zkusím muže, pokud je po ruce, polévka právě vybublala, rychle utřít, než to začne smrdět, než se vypne plotna, ještě kuře do trouby, kolik je, no, ty jo, skoro nestíháme, holky pojďte mi pomoct oloupat brambory, můžeš prosímtě načíst to QRko a stvrdit objednávku, houknu na muže a podávám mu svůj telefon. Jsem nervózní a naštvaná, že prodej kola stojí tolik času v online sféře, když tady v realitě nestíhám, už jsem to chtěla mít dávno domluvený a blbý QRko to jen zdržuje. Nesnáším technologie. Příště půjdu s kolem na trh, nebo do kamenného bazaru.
Muž je na tom s internetem ještě o něco hůř než já, proto se naučil mi jakžtakž věřit, jeho mobil QRko načetl bez problému a akci dokončil. Potvrdil ze svého telefonu, že chceme obdržet peníze, proklikem se dostal do své banky, kam se prstem přihlásil a bylo. Paní Aneta spokojeně napsala, že transakce je hotová a do 24 hodin budeme mít peníze na účtu a spojí se s námi kurýr.
To, že jsme společně právě udělali největší finanční chybu v životě, nám dojde až o dva dny později.