Dětská rádia na Pigy.cz

Jak pandemie koronaviru ovlivní fungování MŠ?

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

V úvodu dnešního rozhovoru musíme přiznat, že jeho obsah není moc pozitivní. Jde ale o odraz doby, kdy kolem nás řádí koronavirus, a jeho dopady pociťují i učitelé v MŠ. Zeptali jsme se Evy Dvořákové z jedné MŠ na Vysočině, jak konkrétně současná situace mění její práci a zda má nějaké dopady i na úroveň vzdělání menších dětí.

Sdílej článek

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lze už nyní říct, jak se pro vás letošní školní rok změní s ohledem na COVID-19?

Pravděpodobně se nijak nezmění. Aktuálně chodí k nám do školky stále stejné množství dětí. Dokonce je posílají i maminky, které jsou s dalším dítětem doma na mateřské a nijak se nákazy neobávají. Uvidíme ale s dalším nárůstem počtu nakažených.

Dobře, ale v případě, že budete mít podezření na nákazu ve třídě, tak jak budete dle pokynů vedení a ministerstva postupovat?

Ve chvíli, kdy se u dítěte přímo ve školce projeví příznaky, tak ho vyčleníme z kolektivu. Bude nutné ho izolovat od ostatních dětí. Od začátku roku byl režim takový, že učitelé tomuto dítěti poskytnou roušku, kterých jsme ale na celou školku, tj. 80 dětí, dostali 7. Poté zavoláme rodiče, aby si dítě neprodleně odvedli. Od dnešního dne (tj. 10. 9.) se ale situace mění a děti by již měly mít roušky donesené z domova. Jejich rodiče pak musí roušky nosit v prostorách školky. Co se týká učitelů, tak my jsme již na jaře dostali štíty, jednorázové roušky si ale musíme zajišťovat sami.

Jak se ke změnám a přísnějšímu režimu v tomto ohledu staví rodiče? Třeba když jim nachlazené děti posíláte domů?

Většinou to bagatelizují, protože v tomto chřipkovém období skoro všechny děti kašlou a smrkají. Nechají si je tedy dva dny doma a poté je jako zdravé přivedou nazpět. Například příhoda z dnešního rána. Kašlající holčička v šatně říká mamince: „Mami, já mám kašel.“ Následuje odpověď: „Ne, nemáš.“

A podepsal se nějak jarní výpadek v docházce do školky na úrovni žáků nebo třeba na jejich současném přístupu?

V našem případě se bohužel podepsal, protože část dětí lehce zapomněla na to, že se již samy uměly oblékat, svlékat, děkovat a zdravit. Prodleva byla bohužel delší než u běžných prázdnin. Také shledáváme určitou nechuť jíst některá jídla z jídelny, protože řečeno slovy dětí: „Maminka toto nevaří.“

Když odhlédneme od koronavirové pandemie, jak se mění úroveň dětí v čase? Jsou dnešní školkové děti v něčem jiné, než třeba bývaly děti před 10 lety? Mění se nějak úroveň jejich znalostí a schopností?

Za moji třicetiletou praxi mohu říct, že děti jsou určitě jiné, než třeba bývaly jejich rodiče ve stejném věku. Potřebují rychlejší podněty při činnostech, poslech čteného textu je pro ně příliš pomalý, jsou méně soustředěné a vydrží při aktivitách kratší dobu. Obecně jsou zrychlené, protože je zrychlená doba. Co do znalostí a schopností jsou děti ale pořád stejné.

Pozorujete i u rodičů nějaké nové trendy ve výchově dětí?

Rodiče již nečtou běžné informační cedule vytištěné na papíře na dveřích, které každý den otevírají. Tytéž informace mají pak ještě na webových stránkách, ale ani tam je dnes již nehledají. Pokud nedostanou informaci přímo do svého mobilu, kde jim cinkne v podobě zprávy nebo vzkazu na sociálních sítích, tak si většinou sdělení ani nevšimnou. Dalším takovým trendem je, že někteří rodiče dávají do popředí názor dítěte, který je pak nade vše. Tím se dostávají ale do slepé uličky, protože dítě není schopno ve svém věku vyhodnotit, co je pro něj vhodné a co už nikoliv. Některým dětem tak pak chybí mantinely, přitom ale svým vzdorováním jasně dávají najevo, že je potřebují. Mantinely totiž dětem dávají pocit jistoty a na to nesmí rodiče zapomínat.

Napište nám

Máte zajímavý recept? Tip na akci? Náměty, které by Pigymámu zajímaly? Napište nám je! A můžete se stát redaktorkou Pigymámy!

    [recaptcha id:contactRecaptcha]

    Sdílej článek

    Povězte nám svůj názor