Dětská rádia na Pigy.cz

Jídlo jako vitamínová bomba

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Zima je každoročně období s vyšším rizikem běžných onemocnění, jako jsou virózy, nachlazení a chřipky. Tomu chce každý z nás předejít. Letos je toto přání ještě o něco naléhavější.

Sdílej článek

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Dobrou imunitu bychom si měli udržovat po celý rok, abychom pak v „chřipkové“ sezóně byli odolnější a klidnější. K tomu přispívá i zdravý životní styl, přiměřený pohyb, otužování a co nejméně stresu. Zdraví můžeme podpořit také vitamíny. Těch je v chladných měsících výrazně méně než v létě, ale před výpravou do lékárny pro zásobu pilulek se můžeme zamyslet nad tím, jak vitamíny doplnit přirozenou cestou.

Mimo letní sezónu jsou v našem jídelníčku většinou nedostatečně zastoupeny vitamíny C a B a z minerálů zinek a selen. Déčko nachytáme i z toho mála slunečních paprsků a doplníme konzumací ryb, vajec a sýrů. Na doplnění vitamínu C je ideální kysané zelí, tak proč se tohoto osvědčeného zdroje nedržet? Zelí pomáhá také při zácpě a jako prevence proti rakovině. Vitamíny skupiny B najdeme v obilovinách, ovesných vločkách, luštěninách. Vhodné jsou ořechy a zelenina. Selen nabídnou ryby, vejce, para ořechy a maso. Zinek získáte z výše uvedených surovin také.

Kdybychom se drželi takto upraveného jídelníčku, z něhož bychom zároveň vyloučili přemíru tučných a sladkých jídel, z velké části bychom tím výživové potřeby našeho organismu uspokojili. Pokud ale chceme pro sebe udělat víc, při nákupu by v našem košíku neměly chybět následující suroviny:

  • Mandle – obsahují mj. vitamín E, B2, hořčík a kyselinu listovou
  • Cibule – v ní najdete vitamíny C, D, E, B6, B12, železo, zinek, jód a další
  • Česnek – přírodní antibiotikum (spolu s cibulí), je bohatý na selen a vitamíny A, B, C a E, působí dezinfekčně
  • Hlíva ústřičná – zvyšuje imunitu, snižuje cholesterol, zmírňuje záněty i únavu
  • Červená řepa – i ta je bohatá na vitamín C a vitamíny skupiny B či hořčík
  • Jablka a hrušky – jedno jablko každý den, říká se. Kromě céčka nám dodá železo, měď, zinek, křemík, vápník, hořčík a draslík. Hrušky jsou stejně prospěšné, navíc obsahují kyselinu listovou. Je to ovoce pro nás přirozenější než tropické, které navíc tělo v zimě ochlazuje.
  • Vývary – koktejl vitamínů a minerálů, který prohřeje a podporuje trávení
  • Med – ničí bakterie, zmírňuje noční kašel. Není vhodný pro děti do jednoho roku.
  • Koření – v zimě prohřeje zázvor, skořice, chilli, hřebíček, pepř, anýz nebo badyán

U všech používaných surovin je dobré dbát na kvalitu pěstování i skladování. Abychom byli zdraví, i naše potraviny by měly být zdravé. Pokud už nás nějaké zimní onemocnění potká, je dobré vyvarovat se mléčným výrobkům, na kávu a alkohol nejspíš nebudeme mít ani chuť. Po nemoci bychom se neměli snažit dostat se do špičkové formy příliš rychle. Spíše se hodí zatěžovat organismus postupně. Na obvyklý režim najíždět s ohledem na oslabené tělo a následně nově zařadit například každodenní ranní cvičení, návštěvy sauny či delší procházky v přírodě.

Napište nám

Máte zajímavý recept? Tip na akci? Náměty, které by Pigymámu zajímaly? Napište nám je! A můžete se stát redaktorkou Pigymámy!

Sdílej článek

Povězte nám svůj názor