Dětská rádia na Pigy.cz

Pohled pedagoga: Distanční výuka nejsou prázdniny

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Také si myslíte, že distanční výuka vašich dětí je výhra hlavně pro pedagogy? Že je vaše dítě přetěžované, a učitel naopak bere peníze v podstatě za dvě hodiny učení denně? Tak to si nenechte ujít náš dnešní rozhovor. Učitel Zbyněk Vrána, který už více než 10 let učí žáky na druhém stupni ZŠ matematiku a tělocvik, vám odkryje svůj pracovní den a vyvrátí vaše představy o pedagogickém ráji distanční výuky v době pandemie.

Sdílej článek

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Ty učíš standardně tělocvik a matematiku. Jak ale vypadá tvůj běžný pracovní den v době pandemie?

V nelehké době pandemie začíná můj den před půl osmou ráno, kdy usedám k počítači, což mě samozřejmě vůbec netěší. Nejprve kontroluji e-mail a odpovídám na urgentní dotazy. Mail mám spolu se sociálními sítěmi a elektronickou žákovskou knížkou vlastně zapnutý po celý den, protože mi tam žáci píšou dotazy. Snažím se na ně celý den průběžně odpovídat. Následně zapínám také aplikaci Google Meet a webkameru. Pomocí této virtuální učebny se mohu spojit s žáky – hlavně tedy v předmětu matematika. Zde nejprve chvíli konzultujeme, než se přihlásí většina žáků. Následně přes tuto platformu sdílím připravenou prezentaci, kterou mohu komentovat a vysvětlovat případné dotazy. Dále spočítáme pár připravených „příkládků“. To je samozřejmě náročnější, protože výuka na dálku není tak kvalitní jako výuka prezenční. Chybí mi sociální kontakt a hlavně nevím, zda mě opravdu všichni vnímají. Ve škole vím, že v dané místnosti sedí a skutečně pracují. Po online výuce si otevřu platformu Google Classroom a opravuji žákům domácí práce, které mi pomocí této platformy zasílají. Já jim mohu poskytnout zpětnou vazbu. Kolem 11.00 hod. si začnu připravovat prezentace a úkoly na další den, které dělám s přestávkou na oběd asi do 13.00 hod. Potom mě většinou už bolí z počítače oči, tak se jdu na chvíli nadechnout čerstvého vzduchu, případně si i zasportuji, protože i já potřebuji trochu oddechu. Poté opět usedám k PC a k opravování matematických cvičení, která mi žáci průběžně zasílají. Také dotvářím prezentace a celkově dodělávám přípravy na další den.

Na internetu kolují různé vtípky, jak taková distanční výuka probíhá. Zakládají se tyto „fóry“ na realitě? Jak probíhá výuka u vás?

Na každém šprochu pravdy trochu. Ze svého pohledu mohu říci, že příprava a další náležitosti k distanční výuce jsou časově mnohem náročnější než při výuce prezenční. Bohužel veřejnost vnímá distanční výuku jako nicnedělání pedagogů. Pravdou je, že někteří žáci přistupují k distanční výuce prázdninovým způsobem. Ale samozřejmě existují i poctiví studenti. Jak jsem výše popsal, tak na naší škole probíhá výuka přes Google Classroom (virtuální učebnu), kde dostávají žáci různé úkoly v kurzech povinných předmětů. Součástí této platformy je i aplikace Google Meet. Tam zase probíhá podobná výuka jako ve školních lavicích. Musím říct, že aplikace perfektně fungují i na chytrém mobilním telefonu, což jsem sám vyzkoušel. Při výběru těchto platforem jsme mysleli především na minimalizaci nákladů pro rodiny.

Myslíš si, že děti nějak pocítí výpadek prezenční výuky? Budou mít mezery ve vzdělání, nebo se dá všechno vychytat i takto online?

Domnívám se, že žáky bude muset hodně naučit život. Nevidím velký problém v online výuce (tedy pokud se nejedná o prvňáky, druháky a poslední ročníky všech školských zařízení), ale ve výpadku režimu každého žáka. Když chodí žák do školy, tak má každodenní režim – určitou povinnost, která mu teď odpadá.

Závisí podle tebe nějak přístup dětí k distanční výuce také na postoji a pomoci rodičů? Nebo hraje roli spíše povaha dítěte?

Pokud soudím podle druhého stupně, tak si myslím, že nejdůležitější je samotný přístup žáků. Rodič by už měl jen zkontrolovat, zda žák plní domácí úkoly. Určitě nepředpokládám, že všichni žáci splní vše bez chyb. Pro mě je důležité, aby pracovali sami a úkol jen neopsali. Aby se naučili používat vlastní myšlenky a z chyb se pomocí zpětné vazby poučit.

A když to trochu otočíme. Pedagogové v mém okolí často říkají, že u distanční výuky nelze objektivně hodnotit výsledky žáků, protože ambiciózní rodiče často do značné míry vykonávají úkoly za své děti a pro pedagoga je pak těžké odhalit, zda žák danému problému rozumí. Jak to vnímáš ty? Máš s touto situací nějakou konkrétní zkušenost?

V distanční výuce je opravdu někdy těžké posoudit, jestli žák pracoval sám. Potom vám ale přijde vyřešené cvičení s nesmyslně stejnou chybou v patnácti domácích úkolech. V ten okamžik víte, že ve třídě pracuje jeden žák a ostatních čtrnáct se veze a opisuje. Některým žákům zas pomáhají rodiče, ale nelze říct, jestli je to správně, nebo ne. Známky pak sice nejsou objektivní, ale primárně nám přece o známky nejde. Chceme žákům předat vědomosti a připravit je na budoucí profesi.

Máš pro rodiče nějaké tipy a rady, jak pomoci dětem s distanční výukou?

Takhle všeobecně to určitě říct nejde. Každý potřebuje trochu jiný přístup. Jen bych se snažil o dodržování každodenního školního režimu. Pravidelný čas vstávání, dopolední výuka, odpolední kontrola rodičů, zda přes den žák opravdu něco tvořil – pouze letmo. A v neposlední řadě pravidelný a kvalitní spánek, žádné ponocování – hlavně tedy u starších žáků, kteří jsou schopni komunikovat s kamarády i do 5 hodin do rána.

 

A jak vidíte distanční výuku vy? Napište nám do komentářů. Příště vám třeba přineseme rozhovor s maminkou, která nabídne pohled na distanční výuku z druhé strany.

Napište nám

Máte zajímavý recept? Tip na akci? Náměty, které by Pigymámu zajímaly? Napište nám je! A můžete se stát redaktorkou Pigymámy!

    [recaptcha id:contactRecaptcha]

    Sdílej článek

    Povězte nám svůj názor