Dětská rádia na Pigy.cz

Syndrom vyhoření může potkat i rodiče

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Jedna z definic syndromu vyhoření podle Wikipedie říká, že jde o ztrátu profesionálního zájmu nebo osobního zaujetí u příslušníka pomáhajících profesí nebo o výsledek procesu, při němž lidé velice intenzivně zaujatí určitým úkolem nebo ideou ztrácejí své nadšení.

Sdílej článek

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Intenzivní mateřství vyžaduje plné zaujetí a nasazení, proto se i doma může dostavit částečná nebo absolutní ztráta nadšení. Syndrom vyhoření zkrátka není vyloučený ani u rodičů.

Nic takového se stát nemusí, ale riziko existuje a je dobré o něm vědět. Na podobnou situaci se totiž lze připravit, a v případě, že by nastala, si s ní člověk bude umět poradit. Rodičovství je vlastně také taková pomáhající profese. Dítě vedete, vzděláváte, provázíte, pečujete o něj a někdy může nastat okamžik, kdy je toho na jednoho příliš a potřebuje změnu. Je to úloha zodpovědná a může být stresující. Na rodiče jsou kladeny obvykle vysoké nároky a mají málo prostoru na úlevu.

Jak poznat problém

Mezi příznaky patří nezájem o činnosti a aktivity, které pro vás byly denně na prvním místě, nervozita, únava, nechuť, pocit vyčerpání. Poruchy soustředění, nespavost nebo náchylnost k nemocem. Pokud tyto příznaky pozorujete, je třeba vyloučit jiné důvody (třeba nemoc). Nabudete-li dojmu, že se o syndrom vyhoření jedná, není to důvod k výčitkám, neznamená to, že jste jako rodič selhali, ale znamená to, že takovou situaci musíte řešit. V opačném případě začnete být nespokojení a nešťastní vy, vaše dítě i okolí a bude to mít negativní dopad na vaše zdraví a rodinné vztahy.

Jak řešit vzniklý problém

Pokud vás takový problém potká v práci, doporučuje se zvážit změnu zaměstnání. Tuto možnost rodiče nemají, o to více by měli věnovat pozornost přicházejícím příznakům a bez odkladu je řešit. Zkonzultujte váš stav s odborníkem, lékařem, psychologem. Postupujte podle jeho pokynů. Absolvujte doporučenou terapii. Syndrom vyhoření není dobré brát na lehkou váhu, obzvlášť, když se jedná o vaše dítě a vaše vztahy. Je to onemocnění a je potřeba se z něj uzdravit. Důsledkem mohou být deprese, ztráta sebedůvěry, únik k alkoholu. Pokud jste to nestihli v rámci prevence, naordinujte si dovolenou. Můžete jet i s dětmi někam, kde vyměníte každodenní rutinu za relaxační odpočinkový program, vezměte ale s sebou ještě další dospělou osobu a domluvte se, že hlavní péče bude na ní. Vysvětlete partnerovi (parťákovi) závažnost situace a požádejte ho o pomoc. Máte-li však možnost, udělejte si volno bez dětí. Vždy to nejde, ale chtělo by to zařídit si více dní než pouhý víkend na odpočinek. Ať už bude dítě týden u prarodičů, na táboře či ve škole v přírodě, můžete být klidní, že je o něj dobře postaráno a vy odpočívejte. Sobě se ale po tu dobu věnujte naplno, neplánujte si žádný jiný program, který „musíte“. Podnikněte jakékoliv aktivity, které vás baví a na které se běžně nedostává čas.

Jak předcházet syndromu vyhoření

  • Jednoznačně je lepší problémům předcházet, než hasit následný požár, který může napáchat velké škody. Proto je dobré dodržovat pár pravidel.
  • Režim je důležitý nejen pro děti, řád snižuje hladinu stresu. Víte, co se bude dít dopředu, nejste vystaveni nečekaným událostem, nebo alespoň ne příliš často. Naopak může vést k rutině a pocitu nudy, občasné vybočení neuškodí, dodá drive, adrenalin, zážitek.
  • Stresu je obecně dobré se vyhýbat, udělejte pro to vše. Víte-li o situaci, která vás stresuje, snažte se jí vyhnout nebo její průběh či podobu změnit.
  • Věnujte se jen sobě. A to pravidelně. Nerušte své zájmy, relaxujte. Zapojte do péče o děti celou rodinu.
  • Dopřejte si chvilku na oddech každý den. Stačí půl hodiny, kdy se „uklidíte z dosahu“ dětí. Dělejte cokoliv jiného, třeba nic.
  • Máte-li jakýkoliv problém, mluvte o něm, konzultujte, řešte ho hned. Nenechávejte ho v sobě.
  • Nemusíte být „superrodič“. Můžete říct ne, můžete nechat dítě nudit se, nemusíte mít naplánovanou každou minutu dne. Nemusíte mít ani denně navařené čerstvé jídlo o třech chodech nebo dítě vymydlené jako z katalogu. Máte nárok být unavení, rozladění. Dopřejte si nebýt bezchybní a s dětmi o tom mluvte zcela otevřeně. Jsou chytré a empatické možná více, než si myslíme.
  • Nenakládejte na sebe příliš. Pokud máte partnera a širší rodinu, nemusí být veškerá péče o děti jen na vás. Delegujte úkoly, prospěje to všem.
  • Udělejte si občas radost nějakou maličkostí, dopřejte si s dětmi netradiční zážitek, odměňte se.

Napište nám

Máte zajímavý recept? Tip na akci? Náměty, které by Pigymámu zajímaly? Napište nám je! A můžete se stát redaktorkou Pigymámy!

Sdílej článek

Povězte nám svůj názor