Dětská rádia na Pigy.cz

Učení z domova jako Mission impossible? Ne, jde to!

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Krátký rozhovor s paní učitelkou z brněnské základní školy.

Sdílej článek

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Domácí vyučování je za běžných podmínek jedním z alternativních způsobů vzdělávání dětí školou povinných. Dnes ale běžné podmínky nezažíváme a několik následujících týdnů se pravděpodobně jen málo věcí vrátí k běžnému chodu. Výuka na základních školách není výjimkou.

Základní školy nejspíš na takovou situaci připraveny nejsou, resp. nepoužívají žádný systém pro domácí výuku nahrazující každodenní docházku. Interaktivní výukové programy, jaké mají například autoškoly, také k běžné výuce nepatří. Nebylo to doposud třeba. V následujících měsících se možná něco změní, už teď se školám ozývají firmy, které takové možnosti poskytují. Dočasně nabízejí licence na výukové programy zdarma, což může situaci výrazně pomoci.

Test pro všechny

Učitelé museli co nejefektivněji a nejrychleji vymyslet „jak na to“. Někteří rodiče řeší kromě domácího učení dětí spoustu dalších problémů s krizovou situací souvisejících. Jsou zcela pochopitelně nervózní. Mnoho z nich se s dětmi běžně neučí, natož tak intenzivně, jak bude vhodné právě nyní. A dětem samotným nezbude než vzít velkou část zodpovědnosti za své vzdělání a znalosti do svých rukou, na což často nejsou připraveny ani na středních školách, natož na základních. Jak to zvládnou, je právě na rodičích.

Požádali jsme Mgr. Alenu Přikrylovou, učitelku brněnské základní školy, aby popsala první momenty přechodu na dálkové učení:

Nařízení vlády o uzavření škol se k nám učitelům dostalo posledních pár minut před koncem výuky. Dětem jsme urychleně rozdali pracovní sešity, učebnice a do zásoby nakopírované materiály na následující dny. Nezůstal žádný prostor na podrobnější vysvětlení situace.

Jak učitelé nyní dětem zadávají učivo a jak ho kontrolují?

Prostřednictvím Edupage (školní informační systém) jsme dětem zadali práci na první tři pracovní dny, nabídli jsme i spoustu materiálů do zásoby rodičům pro domácí procvičování učiva,“ vysvětluje Alena Přikrylová. „Jsme si vědomi, že děti mají rozdílné tempo a rodiče omezené možnosti – časové i technické. Snažili jsme se rodiče předzásobit materiály – v tištěné podobě i elektronické.“ Zpětná vazba a komunikace probíhá také přes informační systém a aplikaci WhatsApp, případně telefonicky a e-mailem. Učitelé tuší, že po návratu do školy budou mezi dětmi pravděpodobně obrovské rozdíly. „Některé budou výrazně napřed, jiné naopak citelně pozadu. Pokud měsíc a půl nebudou děti vůbec nic dělat, učivo těžko doženou,“ varuje Alena Přikrylová.

A jak se k situaci staví rodiče?

V tyto dny záleží na přístupu, možnostech i disciplíně rodičů dětí, jak zvládnou výuku svých ratolestí. U nás na prvním stupni se rodičům snažíme nabídnout maximum informací a možností pro domácí vzdělávání. Jsme si vědomi, že po návratu do školy s dětmi učivo znovu probereme, dovysvětlíme a procvičíme. Během prvních tří dní karantény mezi rodiči běžela i vzájemná spolupráce a výpomoc během domácí výuky. Někteří asistenti docházeli i do domácností svým svěřencům s učivem pomáhat. Vesměs se k situaci rodiče staví zodpovědně,“ popisuje Alena Přikrylová.

Nejen výukový přesah nouzové situace

Na sociálních sítích koluje vtip o tom, jak aktuální situaci popisuje rodič dítěti život z doby, kdy byl sám v jeho věku. Prázdné obchody, fronty, minimum kultury a společenských možností, monotematické televizní vysílání. Do určité míry je to úsměvné, mírně děsivé, ale proč situaci nevyužít a nečerpat z ní alespoň těch několik málo pozitiv, které se s ní pojí? Nejen v dějepise, ale i v zeměpise, přírodovědě, občanských naukách. I matematiku můžeme procvičovat vážením jednotek mouky při pečení bábovky, vyjmenovaná slova trénovat při společných domácích aktivitách apod. Třeba se naučíme něco také my. Učit se s dětmi, více s nimi komunikovat, trávit spolu čas, přemýšlet o tom, jak se ve školách vzdělávají, a celkově se o ně více zajímat. Být vzájemně tolerantnější. Nevnímat školní výuku jako výhradní povinnost učitelů, ale přijmout svůj díl zodpovědnosti.

Celá situace je nepříjemná, omezující a stresující. Snad by v budoucnu mohla mít pozitivní vliv na modernizaci školství i na nárůst zkrácených pracovních úvazků a možnosti pracovat z domova, abychom mohli lépe sladit pracovní a rodinný život. Těšíme se, až se vše vrátí do normálu, ale v několika málo případech by mohlo být užitečné nové zkušenosti využít jako příležitost do budoucna.

 

_tip_

Napište nám

Máte zajímavý recept? Tip na akci? Náměty, které by Pigymámu zajímaly? Napište nám je! A můžete se stát redaktorkou Pigymámy!

Sdílej článek

Povězte nám svůj názor