Dětská rádia na Pigy.cz

Těhotenství v létě – na co si dát pozor

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  • 20
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Letos to nevypadá, že by během léta padaly teplotní rekordy, aspoň zatím. Situace se ale ještě může změnit a je dobré, když budeme připraveny. Navíc jsou situace, které nám krásné čekání na miminko mohou znepříjemnit, a to i při příjemných letních teplotách, kdy zrovna nepadáme do mdlob.

Sdílej článek

Tipy, nápady, soutěže a recepty pro chytré děti
  • 20
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Není potřeba propadat panice a vyhýbat se oblíbeným nebo běžným činnostem, jen je na místě větší opatrnost. A kdy už se šetřit nejvíc než právě během těhotenství. Obzvláště v létě.

Koupání

Pohyb je prospěšná věc i v těhotenství, plavání je příjemné, protože odlehčí našim přetíženým kloubům. Není důvod se pohybu ve vodě vyhýbat. Ideální ovšem je, máte-li vlastní bazén nebo přehled o kvalitě vody. Infekce během těhotenství mohou ženu potrápit více než jindy a v nejhorších případech ohrozit i miminko. Některé bazény jsou pečlivě kontrolovány a pro pohyb těhotných žen a miminek ideální. Veřejnému bazénu nebo rybníku s výskytem sinic je lepší se vyhnout. Vhodnou náhradou jsou krátké osvěžující sprchy, které si můžete dopřát opakovaně kdykoliv během dne.

Nejen náročné vycházky

Skalnatý či kopcovitý terén vynechejte, i kdybyste se rozhodla trávit dovolenou v oblastech těmito přírodními krásami vyhlášených. Ať se nemusíte trápit, zvolte raději letos jinou destinaci a turistiku po skalách či náročnějším terénu odložte na později.

Stejně tak přizpůsobte svým možnostem vzdálenosti. Chůze je prospěšná a procházky doporučované, musíte ale znát svou kondici a zdravotní stav. Kratší trasy po pohodlné lesní cestě jsou ideální. Terén je vhodný pro klouby a les vám dopřeje dostatek příjemného stínu. Nejlepší čas pro takový pohyb je v ranních či večerních hodinách, přes poledne se raději „ukliďte“ z přímého slunce.

Určitě není třeba mluvit o tom, že jízdu na kole, in-line bruslích nebo běh bude lepší na čas vynechat. Vhodnou alternativou jsou např. lekce jógy, které se v teplých dnech cvičí i venku.

Ovoce a rychlé občerstvení

Ovoce si dopřejte raději sezónní a lokální – takové, na které jste zvyklá a které bylo sklizeno zralé – a konzumujte ho čerstvé.

Pozor na točenou či kopečkovou zmrzlinu, raději dejte přednost hluboce zmrazeným ledňáčkům. Párky v rohlíku a uzeniny upravované na stáncích s rychlým občerstvením rovnou přehlédněte, jídla s majonézou také vynechejte. To vše může obsahovat zárodky bakterií, které jsou pro vás v tomto období nebezpečné.

Opalování

Sluníčku se nevyhýbejte, naopak, vitamín D je prospěšný a lehce nahnědlý tón pleti dodá kapku sebevědomí, které se může v posledních týdnech před porodem vytrácet. Důležitá je ale obezřetnost. Je jasné, že si nelehnete na několik hodin na slunce, to vám ani tělo nedovolí. Pozor na dehydrataci a při přehřátí na otoky nohou. Stín přes poledne a dostatečný pitný režim je základ. Na bříšku i na hlavě mějte pokrývku proti slunci. Samozřejmě se vyvarujte spálení a používejte kvalitní opalovací krém s vysokým UV faktorem.

Dostatek tekutin

Ať už na slunci, nebo ve stínu, dostatek tekutin nepodceňte nikdy. V těhotenství je potřeba více pít. Rychleji spalujete, více se potíte. Voda pomáhá proti únavě i jako prevence proti zácpě. Mějte po ruce stále lahev s čistou vodou a za den se nebojte vypít i tři litry. Navíc dostatek vody pozitivně působí i na tvorbu mateřského mléka po porodu.

Otoky

V těhotenství jsme více náchylné k otokům, hlavně nohou. Ty způsobuje tlak na cévní stěny, progesteron, který snižuje pevnost žilních stěn, nebo třeba nedostatek bílkovin. Ty ve velké míře spotřebovává miminko a na maminku mnoho nezbývá. Jako prevence poslouží pohyb, procházky, střídání stání a sezení. Vždy, když je to možné, dejte si nohy do zvýšené polohy. Také je vhodné volné oblečení a pohodlná obuv a výrazně pomohou kompresní punčochy. Ty asi v letních měsících moc neoceníte, ale vaše oteklé nohy vám budou vděčné. Vhodné je obléci je ráno hned po probuzení, dokud ještě nejsou nohy oteklé, a vydržet v nich co nejdéle. Punčochy hradí pojišťovna. Dodržujte pitný režim, pořiďte si gel na žíly a cévy a sprchujte si končetiny chladnější vodou. To vás navíc v létě krásně osvěží. Je-li potřeba, poraďte se s lékařem. Existují podpůrné léky, které je možné brát i v těhotenství. Problém nepodceňujte, zanedbání může vést k závažnějším a dlouhodobým obtížím.

Napište nám

Máte zajímavý recept? Tip na akci? Náměty, které by Pigymámu zajímaly? Napište nám je! A můžete se stát redaktorkou Pigymámy!

    [recaptcha id:contactRecaptcha]

    Sdílej článek

    Povězte nám svůj názor